Szeptembertől – az új tanév megkezdésével – a közösségbe kerüléssel új “bacikkal” találkozik a gyermek, egyre gyakrabban náthásodik meg és ez akár hosszú ideig is eltarthat. A kórokozókkal tele időszak tavaszig is kitart, így célszerű már nyár végén, de legkésőbb ősszel feltölteni télre az immunrendszer tartalékait.
Természetesen nem csak a gyerekek érintettek, hiszen ezek a bacik hazakerülnek, a szülők is akár elkaphatják, ők bemennek a munkahelyre…

Szóval nézzük, mivel erősíthetjük a szervezetet!

Nyáron – feltételezzük – sok gyümölcsöt, zöldséget ettünk, sokat voltunk napon, így némi természetes tápanyaggal is büszkélkedhet szervezetünk. Ha ez esetleg mégsem történt meg, célszerű még az ősz gazdag gyümölcsválasztékából pótolni. A szőlő, a körte, az őszibarack és a szilva mind magas vitamin-, víz- és rosttartalmú gyümölcs, együtt elkészítve még egy klassz program.

Az indián nyár amellett, hogy a napfény szelídebb arcát ragyogtatja nekünk, számtalan élményprogramnak adhat helyet a szabadban, ami a friss levegő és a mozgás együttes jótékony hatását nyújtja, így az előttünk álló őszi-téli megpróbáltatásokat edzettebben tudjuk kezdeni. Sétáljunk nagyokat, bicajozzunk, fussunk, jógázzunk a szabadban, használjuk ki a szép időt, de akár eső után is „pocsolyázhatunk” egyet, jó móka átugrani a kis tócsákat vagy békát keresni a ligetes, fás részeken.

Késő ősszel igyunk sok teát!

Késő ősszel már lehet havazás itt-ott, ami újabb programokat nyújt a kimozdulásra. Igyunk sokat, a hűtött italokat váltsák fel a teák.
A borsmenta nagyon jó gyulladáscsökkentő és frissítő hatású tea, nem mellesleg az emésztésre is jó hatással van. Egész évben nagyon hasznos inni, kellemes ízű, további ízesítés nélkül is finom. A csipkebogyótea elkészítése kicsit hosszadalmas, de megéri, mert nagyon sok C-vitamint tartalmaz, ami köztudottan szükséges az immunrendszernek.
A kakukkfűtea 6 éves kor alatt fürdőként javasolt, mert a bőrön keresztül is beszívódik az olaja, valamint fürdő közben inhalálja is a gyermek. 3 naponta lehet a fürdőkúrát alkalmazni (egy kád vízbe 3 liter teát kell tenni és max. 20 percet legyen benne a gyermek). Belsőleg megfázás esetén is alkalmazható, ha a váladék nehezebben oldódik. Ilyenkor célszerű még délelőtt meginni a teát, hogy a feljövő váladék ne zavarja a gyermek éjszakai pihenését.

Végezetül az elegendő alvás fontosságára is felhívjuk a figyelmet, mert a fáradt szervezet fogékonyabb a fertőzésekre.

Szerző:

Dr. Hídvégi Edit – Budai Allergiaközpont – írása nyomán. Megjelent a PKU magazin 2016. szeptemberi számában